Kesan Obesiti



As Salam dan selamat malam lagi saya ucapkan kepada para pembaca dan sekali lagi, abaikan ucapan selamat malam dari saya jika anda membaca blog ini pada waktu siang. Hehehhe... Pada entry kali ini saya mahu membicarakan mengenai kesan obesiti kepada kesihatan. 


Pertama sekali, apa itu obesiti dan apakah faktor-faktor yang menyebabkan terjadinya obesiti? Sapa tahu? Obesiti ialah tahap di mana seseorang mempunyai berat badan yang melimpah ruah atau dengan kata lain berat badan yang berlebihan mengikut BMI yang dicadangkan. Dan bagaimana pula dengan faktor yang menyebabkan obesiti?


Seperti yang kita ketahui, terdapat beberapa faktor obesiti yang akhirnya menyumbangkan kepada kesan obesiti seperti diet pemakanan yang tidak seimbang, kurang aktiviti fizikal, tekanan dalam menjalankan kehidupan seharian, tidak cukup tidur dan juga terdedah kepada sinaran matahari yang melampau. Ataupun dengan kata lain, ia boleh dikategorikan sebagai gaya hidup seseorang, tambahan pula, sekarang kita berada di arus kemodenan.


Kitaran diet yang tidak seimbang akan menyebabkan kadar metabolisme berkurangan sekaligus akan memberikan kesan obesiti. Antara kesan obesiti yang diperolehi akibat gaya hidup yang tidak sihat ini adalah

- strok
- dyslipidemia
- hypertensi ataupun tekanan darah tinggi
- osteoartritis
- diabetis ataupun kencing manis
- penyakit pundi hempedu
- penyakit jantung
- masalah pernafasan dan berdengkur
- kanser


Shaklee lebih 20 tahun bertapak kukuh di Malaysia dan menyediakan produk-produk semulajadi yang mampu membeli kepuasan kepada pelanggan dengan harga yang berpatutan. Cinch shake, alfalfa, omegaguard serta lesitin merupakan beberapa produk yang sesuai untuk mengatasi masalah obesiti ini.


Jadi, kepada obesitian... mahu dapat penyakit2 di bawah???




Hubungi saya dengan kadar segera bagi mendapatkan sebarang rundingan atau konsultansi dan mengikut bajet cadangan anda. Untuk maklumat lanjut hubungi:

NURHANIM MOHAMED NOOR
SHAKLEE ID: 1076274
NO. HANPHONE: 010-9333205
FB:  Nur Hanim 


“Ingin mendapat 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya juga!

Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke group Eksklusif di Facebook”

NURHANIM MOHAMED NOOR
SHAKLEE ID: 1076274
NO. HANPHONE: 010-9333205
FB:  Nur Hanim 




Jangan lupa untuk klik pada butang g+ tanda sokongan anda kepada kami.



No comments:

Post a Comment