APAKAH PENYUSUAN SUSU IBU SECARA EKSKLUSIF?


Penyusuan Secara Eksklusif adalah bayi yang diberikan susu ibu sahaja tanpa makanan atau minuman lain termasuk air masak.
Kepentingan Penyusuan Menurut Islam
"Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama 2 tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu"
Dari terjemahan Surah Al-Baqarah: ayat 233
Adalah menjadi kewajipan kepada ibu-ibu untuk menyusui bayinya dan menyempurnakan hak untuk menikmati penyusuan itu.

Polisi Penyusuan Susu Ibu Malaysia
Semua ibu digalakkan menyusui anaknya dengan susu ibu sahaja dari lahir sehingga berumur 6 bulan dan meneruskannya sehingga mencapai umur 2 tahun.
Makanan pelengkap perlu dimulakan semasa anak berumur 6 bulan
Ini bermakna dari lahir hingga berumur 6 bulan, bayi :
  • Diberikan susu ibu sahaja
  • Tidak perlu air atau susu tambahan
  • Tidak perlu makanan pelengkap
Teknik Penyusuan Susu Ibu yang Betul
  1. Pastikan anda selesa (duduk/baring).
  2. Pegang bayi rapat, keseluruhan badan bayi menghadap anda (perut bertemu perut).
  3. Sentuh puting anda ke mulut bayi. Tunggu sehingga ia membuka mulut luas seperti menguap, masukkan tamok itam (areola) kemulut bayi.
  4. Dagu bayi menyentuh payudara.
  5. Kedengaran bunyi menelan   
Kepentingan Penyusuan Susu Ibu Untuk Ibu
  • Mengecutkan rahim dan kurang risiko pendarahan
  • Kurang risiko kanser payudara dan ovari
  • Penyusuan ekslusif membantu menjarakkan kelahiran
  • Kurang tekanan perasaan selepas bersalin
  • Mengembalikan bentuk badan ibu kepada aaal
  • Jalinan emosi yang erat "bonding" antaran ibu dan bayi
  • Mudah dan tidak memerlukan banyak persediaan
  • Menjimatkan masa dan wang
Kepentingan Penyusuan Susu Ibu Untuk Bayi

  • Perkembangan psikomotor, emosi & sosial yang lebih baik
  • Perkembangan daya intelek yang lebih baik (IQ tinggi)
  • Kurang risiko diabetes kanak-kanak (infantile diabetic), kanser, jangkitan telinga dan pneumonia
  • Antibodi tinggi untuk melawan penyakit
  • Kurang risiko Insiden Sindrom Kematian Mengejut ( Sudden Infant Death Syndrome)
  • Komposisi zat makanan yang mencukupi
  • Penghadaman yang mudah
Faedah-Faedah Kolostrum
  1. Kaya antibodi - melindungi bayi dari jangkitan dan alahan
  2. Kaya sel darah putih - melindungi dari jangkitan
  3. Kaya vitamin A & E
  4. Faktor pertumbuhan - kematangan usus dan mencegah alahan
  5. Sejenis Laksatif - mengeluarkan mekonium dan mencegah jaundis
Meneruskan Penyusuan setelah kembali Bekerja
  • Pam di sebelah dan Menyusukan terus disebelah payudara lagi sebelum pergi bekerja
  • Perah atau pam susu dengan kerap di tempat kerja
  • Jika perlu, gunakan pam berganda untuk mudahkan pengaliran dan menjimatkan masa
  • Tenangkan diri fikirkan yang indah tentang bayi
  • Susukan bayi dengan kerap di rumah atau semasa cuti
  • Tidur bersama bayi untuk memudahkan penyusuan di waktu malam
  • Kekalkan potensi / kualiti susu semasa pengangkutan
Cara Menyimpan Perahan Susu Ibu
  1. Simpan perahan susu ibu dalam bekas yang bersih & bertutup
  2. Tulis Tarikh & Masa perahan di setiap bekas simpanan susu
  3. Simpan susu ibu :Susu ibu tidak boleh dimasak. Panaskan dengan merendam bekas susu kedalam air suam
    • Peti Sejuk beku - tahan 3 bulan
    • Rak pertama bawah freezer - tahan 72 jam
    • Suhu bilik - tahan 8 jam
  4. Baki susu perahan yang dipanaskan tidak boleh disimpan semula.

Tips Penyusuan Susu Ibu Ini dibawakan khas oleh http://www.extraordinarysupplement.blogspot.com/

Shaklee dah 20 tahun di Malaysia. Disahkan halal dan diiktiraf KKM dan badan Islam disahkan JAKIM.

Set 3M Shaklee mengandungi

- ESP
- Ostematrik
- SR Vita-C
- B Complex
- Vita-Lea
-Alfalfa Complex


Cubalah. 

Pasti tak menyesal dan sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan seperti rundingan harga mengikut budget boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut: 010-9333205

TIPS PEMAKANAN SIHAT IBU MENGANDUNG


KEKAL SIHAT KETIKA MENGANDUNG




[✔] Pelbagaikan makanan untuk mendapatkan semua nutrien yang diperlukan. Ini termasuk roti dan bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran, sumber protein dan juga produk tenusu. Kurangkan pengambilan lemak dan gula.

[✔] Pilih makanan yang kaya dengan sereat seperti gandum penuh, bijirin dan pasta, nasi, buah-buahan dan juga sayur-sayuran.
Pastikan juga anda cukup vitamin dan mineral dalam diet harian semasa hamil. Vitamin tambahan semasa hamil (vitamin prenatal) adalah perlu untuk memastikan ibu hamil mendapat vitamin dan mineral yang cukup setiap hari.

[✔] Makan dan minum sekurang-kurangnya 1000 - 1300 mg kalsium dalam harian harian.

[✔] Makan sekurang-kurangnya 3 hidangan yang kaya dengan zat besi kerana ibu hamil memerlukan 27 mg zat besi setiap hari.
Vitamin C amat penting untuk ibu hamil. Sekurang-kurangnya 70 mg vitamin C diperlukan setiap hari.

[✔] Setiap wanita hamil memerlukan sekurang-kurangnya 0.4 mg asid folik setiap hari untuk membantu mencegah kecacatan tiub neural seperti spina bifida.




Kami di Shaklee Malaysia dah pun 20 tahun (50 tahun di world wide) memberikan pilihan terbaik khas buat ibu mengandung iaitu

1. Vita C Sustainable Release
2. Vitalea iron Formula
3. B-Complex
4. Ostematrix
5. Omega Guard

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin Shaklee, Hubungi saya 010-9333205, saya adalah Pengedar Sah Shaklee Insya'Allah saya akan membantu memberikan rundingan yang terbaik mengikut bajet anda.




POSTUR BADAN IBU MENGANDUNG



16 SEBAB KENAPA MEMILIH SHAKLEE?





1. Produk yg bagus, berasaskan bahan semulajadi dan melalui kajian terperinci & ujian yg ketat. yg paling penting disahkan halal.

2. Syarikat yg mempunyai kredibiliti dan integriti yang tinggi. Sudah 57 tahun di dunia. Dah established. 

3. Sistem yg adil & terbukti. yg paling penting patuh syariah. 



4. Shaklee bayar bonus yg tinggi pd pengedarnya, 50% drp keuntungan syarikat (satu ciri syarikat yg baik). Banyak sangat benefit selain cash bonus, ada car bonus & mcm2 insentif. Satu peluang yg sangat besar.

5. Bisnes yg boleh diwariskan pada anak-anak.

6. Income yg tidak terhad. Boleh jadi passive income dan pelan untuk persaraan.

7. Bisnes produk kecantikan & kesihatan adalah antara bisnes yg terbaik. Industri yg bernilai billion dollar, termasuk di Malaysia.

8. Tidak perlukan modal. Tak perlu buat pinjaman bank dan tak perlu berhutang dengan sesiapa.

9. Boleh dilakukan 100% dari rumah, tak perlu keluar jumpa orang.

10. Tak perlukan premis perniagaan. Kan mahal nak sewa kedai.

11. Tak perlu simpan stok yg banyak. Tak ada stok langsung pun boleh.

12. Hampir tiada risiko rugi, barang rosak, tak laku dsb

13. Kalis recession (kalis kemelesetan ekonomi), insya Allah. Maksudnya dlm keadaan ekonomi bagus atau tidak, orang tetap akan beli. Orang tetap perlukan suplemen & produk kesihatan.

14. Peluang perniagaan online yg sangat besar, sepertimana kajian oleh SKMM & Paypal berkenaan peningkatan pembeli online & nilai yg dibelanjakan secara online meningkat sehingga berbillion ringgit. Shaklee boleh dibuat 100% secara online.

15. Ramai yg dah berjaya mendapat income sehingga 6 angka sebulan. Dengan ilmu, mentor, sistem, strategi dan jalan yg dah tersedia, SEMUA ORANG BOLEH.

16. Shaklee menyumbang kepada kepimpinan alam sekitar sejak 5 dekad yg lalu. Syarikat pertama di dunia yg memperolehi pensijilan "Climate neutral". Kita sokong Shaklee, kita turut menjaga alam sekitar kerana produk2 Shaklee adalah MESRA ALAM


VITA-LEA IRON FORMULA




Kini dengan Formulasi Zat Besi

Vita-Lea Shaklee adalah muti-vitamin dan mineral pertama yang dicipta di dunia. asalnya dikenali sebagai 'Vitalize-Mineral'.
Tablet Vitalea di saluti dengan serbuk nutrisi-spirulina

Fakta Nutrisi di Dalam Vita-Lea

Vitamin A
Kesihatan mata, kulit, anti-oksida, melawan kanser, cegah rabun malam, bantu tumbesaran, kuatkan kerangka tulang, gusi, gigi, sisitem respirasi, sistem imun dan rambut yang sihat

Vitamin D
Perkasakan kepadatan tulang, mencegah penyakit tulang lembut, osteoporosis dan psoriasis

Vitamin E
Anti oksida, kepejalan kulit, kulit berseri, melancarkan sirkulasi darah, mencegah darah beku, sakit jantung, katarak, atriris, baik untuk sistem produktif lelaki, mengurangkan kesan parut

Vitamin C
Anti oksida, melawan kanser, merangsang formasi kolagen, meningkatkan daya tahanan penyakit, percepatkan penyembuhan luka, mencegah selesema, gusi berdarah, darah beku, hidung berdarah

Asid Folik
Kesihatan fetus, merangsang pengeluaran susu badan, kesihatan sel darah merah, kurangkan risiko sakit jantung dan kanser serviks, anemia, osteoporosis, tekanan, ulser mulut, kesihatan kulit

Vitamin B1
Menukarkan makanan kepada tenaga, eprkuatkan memori, kecerdasan mental, membina dan merangsang peredaran darah, bantu tumbesaran, masalah keresahan, ambuk laut/darat, mengurangkan petanda herpes zoster

Vitamin B2
Tukarkan makanan kepada tenaga, anemia, keletihan mata, katarak, jangkitan lidah dan mulut, kekejangan

Vitamin B3
Tukarkan makanan kepada tenaga, hasilkan hormon, merangsang peredaran darah, lowe blood rapid, merawat kepeningan, cirit-birit, migrain, ulser, nafas berbau, abik untuk perut dan usus

Vitamin B6
Metabolisme protein, baiki otot, senggugut, penenang, tenaga, elakkan muntah-muntah, bibir kering, glossitis, dermatitis, kekejangan, bebas anemia

Vitamin B12
Membantu tumbesaran fetus dan kanak-kanak, bantu selera makan, tindak balas saraf, abik untuk kecerdasan otak, kekuatan fizikal, fokus, keupayaan seksual dan mengelakkan anemia, keletihan, keresahan, diabetis serta rabun

Biotin
Bantu B-kompleks berfungsi dengan lebih efektif, cegah rabun, rambut beruban dan gugur, diabetis, sakit otot, ekzema dan keradangan kulit

Vitamin B5
Meredakan tekanan, kesan penenang, melawan alahan, sembelit, keletihan artritis, meredakan kesan sampingan akibat antibiotik, mencegah jangkitan, percepat sembuhkan luka

Kalsium
Perkasakan tulang dan gigi, darah beku, elak kebas, kejang, rasa sakit, imsomnia, mengekalkan kadar degupan jantung normal, mencegas osteoporosis/penyakit tulang lembut

Fosforus
Meningkatkan kepadatan tulang, diabetis, batu karang, mencegah pereputan tulang, membantu tumbesaran, meredakan kesaktan akibat artritis, anoreksia

Iodin
Baik untuk tiroid, membantu tumbesaran fetus, tingkatkan kadar IQ kanak-kanak, membina ligamen/otot, dan kesinambungan tisu-tisu, kekuatan fizikal, mengawal berat badan

Zat besi
Membentuk haemoglobin, redakan PMS, membantu tumbesaran, emlawan penyakit, elakkan keletihan, anemia

Magnesium
Kesihatan tulang, gigi, merehatkan otot dan sistem saraf, sifat penenang semula jadi, mencegah tekanan, diabetis, sakit jantung, batu karang, buah pinggang, hati dan masalah penghadaman

Copper
Membantu menukarkan zat besi kepada haemoglobin, kesihatan rambut, edema, penyakit berkaitan tulang, masalah kebengkakan

Zink
Perkasakan sistem imun, percepatkan penyembuhan luka, keupayaan seksual lelaki, mencegah masalah prostat, baik untuk deria rasa dan bau serta ketajaman minda



Manfaat Utama Vitalea


Penambahan Tenaga Segera
Pemberi tenaga, kecergasan tubuh serta kekuatan mental sekali gus membantu sistem memori dan pemfokusan dalam aspek pembelajaran mahupun dalam kerja seharian

Pelengkap Nutrisi
Kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting akibat amalan diet yang tidak seimbang, terutamanya bagi mereka yang mengamalkan sayuran (vegetarian) dan anemia

Keupayaan Sistem produktif
Penting kepada kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar

Metabolisme
Sangat membantu dalam stimulasi metabolisme dan melambatkan proses penuaan

Elemen Penting Sel Tubuh
Menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku,, hormon serta menjaga kesihatan tiroid

Melindungi Organ
Melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hari

RAHSIA AWET MUDA SEMULAJADI

Rahsia Awet Muda dengan Shaklee Collagen Powder

Apa itu Collagen Powder

SHAKLEE COLLAGEN POWDER

-    Merupakan supplemen Shaklee yang unggul, mengandungi 4000 mg Kolagen RSS (Sisik Ikan merah0 propertiari, sejenis KOLAGEN TULEN yang bermutu tinggi yang diekstrak dari sisik Ikan Merah.

-        Kolagen Shaklee adalah adalah sangat rendah dalam berat molekular dan amat mudah diserap oleh tubuh dan membantu neningkatkan sistesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.

Tiada pewarna, mudah larut dalam air dan sedap




Tujuh ramuan utama termasuk Kolagen dari sisik Ikan Merah, ekstrak biji Camellia japonica, ekstrak Pfaffia, elastin dari kolagen ikan, Vitamin C dan B, ekstrak kekerang serta Lactobacillus acidophilus.  Kesemuanya mempunyai fungsi  tertentu yang menyokong kecantikan anda dari dalam ke luar.

Fungsi Utama Ramuan Collagen



Kolagen dari Sisik Ikan Merah

Sisik Ikan Merah adalah sumebr kolagen yang premium dengan kurangnya pencemaran dan kadar penyerapan yang tinggi berbanding dengan kolagen dari haiwan

Ekstrak biji Camellia japonica

Biji ini terdiri daripada asid oleik, satu emolien dan pelembab kulit yang hebat, dan isoflavin, antioksidan semula jadi yang mampu mengurangkan radikal bebas

Ekstrak Pfaffia
Pfaffia juga dikenali sebahagai ginseng Btazil, dan apabila digabungkan dengan ekstrak biji Camellia japonica, ia akan membantu pembentukan kolagen dan asid hyaluronic.
Dengan kemampuan yang luar biasa ia dapat mengikat amaun air yang banyak, asid hyaluronic memainkan peranan penting dalam menghidratkan tisu tubuh dan menjadikan kulit lebut, lembap dan licin

Elastin dari Kolagen Ikan
Elastin berfungsi untuk memelihara kulit menjadi lebih fleksibel tetapi tegang, memberikan reaksi melantun apabila kulit ditarik. Kolagen ikan mengandungi elastin yang berfungsi dan bekerjasama dengan kolagen untuk mengekalkan kulit yang tegang, anjal dan elastik

Vitamin B dan C
Vitamin C menggalakkan penghasilan kolagen dan menentang radikal bebas yang merosakkan kulit kita
Vitamin B turut serta dalam memetabolismakan karbohidrat, elmak dan protein untuk membebaskan tenaga yang diperlukan untuk penghasilan kolagen di dalam sel

Ekstrak kekerang
 Glucosamine ekstrak kekerang adalah penting di dalam sistesis cecair synovial yang membekalkan pelincir kepada sendi-sendi dan menghidrat mata untuk melegakan ketidakselesaan mata

Lactobacillus acidophilus
Membantu mengimbangi mikroflora usus dan membantu embina semula sistem usus yang sihat dan mampu meningkatkan penyerapan kolagen



Faktor kerosakan:
-          Peningkatan umur
-          Cahaya matahari
-          Radikal bebas di udara
-          Air dan nutrisi
-          Merokok


Manfaat Utama Kolagen Shaklee

-          Tampak Lebih Muda
·         Membantu menguatkan rambut dan merangsang pertumbuhan semula
·         Kuku menjadi lebih cantik, bintik putih akan hilang dna pangkal kuku akan mengekalkan warna yang sihat
·         Kulit yang kering dan kurang elastik akan menjadi bertambah baik dan mengurangkan parut-parut lama
·         Membantu mengurangkan penuaan
-          Rasa Lebih Muda
·         Menguatkan tulang dan kurangkan kerapuhan seperti kalsium
·         Kurangkan kesakitan geseran sendi-sendi
·         Baik untuk mata. Kornea memerlukan kolagen dan ia membantu mengekalkan otot mata supaya anjal
·         Memastikan otak sentiasa sihat sekali gus minda dalam keadaan baik walaupun dengan peningkatan umur

CARA BERHENTI MEROKOK.. atau Mohon Asapnyer Ditelan..?



Cuba lihat gambar di atas dan adakah anda pun mahu paru-paru anda menjadi seperti di atas.. kalau jawapannya adalah ya, berhenti membaca entry ini..!!!

Dan kalau jawapan anda adalah tidak, baca lagi!!!! dan scroll lagi ke bawah sehingga anda benar2 insaf tidak mahu paru-paru anda menjadi hitam..

1. Merokok menyebabkan kehilangan vitamin da mineral yang penting dalam badan, terutamanya kalsium sekaligus menyebabkan tulang menjadi rapuh!!

2. Ketagihan merokok juga menyebabkan deria hidung kurang sensitif

3. Menyebabkan kerosakan gigi dan gusi membengkak, gigi juga menjadi kuning

4. Keupayaan fizikal dan mental mudah terganggu

5. Ketagihan merokok juga memyebabkan ulser perut!

6. Kesian jugak kat anak bini.. asyik dok telan asap rokok kiter..

dan banyak lagi!!!

Meh-meh tengok gambar di bawah ni.. Ha,..

Jangan kata tknampak plop yer.. mungkin ini adalah diri anda akibat daripada KETAGIHAN MEROKOK!!!

Yer dok? yer dok??



Macam hodoh je.. macam hodoh je.. OPPSS!!.. 

Saya tahu di jauh sudut hati perokok tersimpan suatu perasaan ingin bebas dari KETAGIHAN MEROKOK.. mungkin tidak mengetahui cara nya..

Apa kata Tuan-tuan, Puan-puan, Dato' Datin.. hubungi saya segera.. 010-9333205 

ataupun PM saya di fanpage Facebook.. Extraordinary Supplement 

https://www.facebook.com/pages/Extraordinary-Supplement/602778339760103?ref=hl

saya akan memberitahu anda bagaimana mahu bebas dari KETAGIHAN ROKOK...!!

Saya sedia membantu!!

Vivix??!!!! Yer atasi diri anda daripada menjadi seperti di gambar di atas..


Jangan Risau !!!.. Anda masih belum terlambat..

Sayangi diri anda dengan kurangkan ketagihan merokok!!

Hidup bebas Tanpa Rokok!!


TAPI..

Selepas anda membaca semua ini.. tetapi masih lagi ingin merokok, saya bagi pihak yang ANTI ROKOK.. 

mohon anda yang merokok tu MENELAN ASAPNYERRR!! Mungkin sedapp??!!! 

Wallahu'alam..

SEKIAN...