Kenapa susah sangat nak mengandung?? Beberapa perkara wajib yang perlu diketahui oleh pasangan suami isteri


As- salam dan selamat penagntin baru diucapkan kepada pasangang yang baru sahaja melangsungkan perkahwianan dan tahniah juga diucapkan kepada pasangan yang baru sahaja atau bakal menyambut ulangtahun perkahwinan yang pertama (seperti saya dan suami, ehem-eheme..), yang kedua yang ketiga kelima ke sepuluh dan seterusnya. Pastinya hidup anda lebih bermakna dengan kehadiran orang-orang tersayang siapa lagi kalo bukan si cahaya mata. Setiap hari telatahnya pasti mencuit hati ibu dan ayah. tapi bagaimana pula dengan pasangan yang sudah lama mendirikan rumah tangga tetapi masih belum dikurniakan cahaya mata, buntu memikirkannya kenapa susah nak mengandung? sedangkan jika kita lihat kawan-kawan yang kahwin lambat dari kita pon anak dah berderet-deret. 


Ok, kali ini saya ingin menerangkan kenapa kita susah sangat nak mengandung. Wahai bakal para ibu bapa, selamilah beberapa perkara wajib yang perlu diketahui oleh anda berdua. sesungguhnya ini pasti memberi sedikit sebanyak manfaat buat kalian.


Pertama sekali mari kita lihat faktor yang menyebabkan kita seringkali berfikir 'Kenapa susah sangat nak mengandung??' ia juga boleh dikategorikan sebagai masalah ketidaksuburan di kalangan wanita serta lelaki.



1.Gangguan pada telur menyebabkan telur tidak matang.

Keseimbangan hormon adalah penting ke arah mendapatkan kehamilan. Hormon yang tidak seimbang boleh menyebabkan seseorang wanita menghadapi masalah telur tidak matang, gangguan dalam proses ovulasi dan gangguan proses luteinisation (process dimana folikel membentuk corpus luteum). Kadangkala terdapat juga wanita yang merembeskan sedikit hormon lelaki (androgens) dalam badan dan jumlah tersebut yang boleh menyebabkan gangguan kepada keseimbangan hormon, selalunya masalah ini wujud apabila berlaku ovarian cyst (struktur berupa folikel). Keseimbangan hormon juga boleh terganggu apabila mempunyai berat badan yang terlalu kurang atau terlalu berat, mengalami perubahan besar dalam berat badan dalam masa yang singkat, terganggu kerana melakukan aktiviti fizikal yang keterlaluan, terganggu disebabkan kelenjar thyroid tidak berfungsi dengan baik atau terganggu disebabkan perembesan hormon prolaktin, terganggu disebabkan kesan dari sesetengah ubat dan juga tekanan perasaan yang dialami. Ujian ke atas hormon dapat membantu untuk mengenal pasti puncanya.



2.Tiub fallopian yang tersumbat menyebabkan ketaksuburan.

Sesetengah wanita yang masih tidak mempunyai zuriat, kemungkinan tiub fallopian telah separuh tersumbat atau sepenuhnya tersumbat. Kebanyakkan tiub fallopian yang telah rosak berlaku akibat telah dijangkiti kuman(mungkin kerana telah berlaku sekian lama). Sebab yang lain yang barangkali boleh berlaku adalah disebabkan hamil pramatang yang mana janin telah menempel di dalam tiub fallopian bukan di dalam rahim (dipanggil kandungan ectopic) atau terdapat penempelan parut tisu didalamnya atau disebabkan endometriosis. Anda juga boleh melakukan ujian HSG (Hysterosalpingogram) untuk mengenalpasti punca masalah tersebut.



3.Endometriosis.

Endometriosis berlaku apabila endometrium (tisu dari selaput dalam rahim)berkembang dan tumbuh diluar rahim itu sendiri. Hal ini tidak diketahui bagaimana ia boleh berlaku. Hal ini mungkin berikutan kerana terdapat sedikit selaput dalam rahim (endometrium) yang melalui tiub fallopian ke ruang abdominal semasa kitar haid berlaku. Hal ini telah menyebabkan berlaku radang/inflamasi setempat yang menyebabkan antara organ berdekatan abdominal melekat sesama sendiri dan menyebabkan kesakitan haid. Laparoscopy akan membantu anda untuk mengenalpasti puncanya.



4.Antibodi menyerang sel gamet (telur dan sperma).

Dalam kes yang jarang berlaku ini, badan manusia itu sendiri tidak dapat mengenal pasti sel telurnya dan sistem imunisasi akan membentuk antibodi yang akan menyerang sel tersebut. Kes dimana antibodi yang menyerang sel sperma lelaki adalah lebih banyak berlaku. Disebabkan itu, sel sperma tidak dapat memasuki bahagian rahim dan persenyawaan tidak dapat dilaksanakan.



5.Masalah pada rahim.

Keadaan rahim bicornuate (rahim dengan dua ruang membentuk seakan-akan tanduk) seringkali berlaku. Rahim akan membentuk seperti buah pear, seakan-akan bentuk hati dan mempunyai kawasan yang agak sempit dibahagian atas rahim. Keadaan ini tidak seperti dalam ruang rahim yang normal menyebabkan janin hanya mempunyai ruang yang sempit untuk membesar. Fibroid rahim adalah keadaan dimana terdapat ketumbuhan di dalam rahim yang bukan mengakibatkan kanser yang terbentuk dari lapisan otot (myometrium) dan tisu penghubung di dalam rahim. Fibroid adalah ketumbuhan yang seringkali terjadi kepada wanita dan selalunya wujud semasa pertengahan dan penghujung bagi tahun pembiakan. Ia boleh membesar dan menyebabkan berat dan sakit semasa datang haid. Pemeriksaan ultrasound boleh membantu mengenalpasti punca kepada masalah tersebut.



6.Masalah gangguan sperma yang tidak matang.

Kebanyakkan masalah yang melibatkan kaum lelaki ialah tidak dapat menghasilkan sperma yang normal, sperma yang bergerak bebas dengan mencukupi. Air mani lelaki (mengandungi sperma dan cecair nutrient) yang dikatakan mempunyai kualiti normal apabila terdapat lebih 20 juta sperma dalam setiap 1 mililiter (ml) air mani. Walaupun untuk lelaki yang subur, kebanyakkan antara sperma mereka juga mempunyai sperma yang tidak sempurna dan tidak boleh bergerak dengan betul, tetapi mereka perlu mempunyai bentuk yang normal sekurang-kurangnya 30% dan sekurang-kurangnya boleh mencapai 50% dari pada sperma tersebut yang boleh bergerak dengan betul. Jika nilai tersebut tidak dapat dicapai, kemampuan sperma untuk melakukan proses persenyawaan alah rendah. Bagaimanapun, jika mempunyai sperma yang normal tetapi mempunyai masalah untuk berfungsi boleh menghindarkan sperma dari menembusi telur juga. Keupayaan untuk menghasilkan sperma mungkin berkurang berpunca dari jangkitan kuman semasa kanak-kanak. Pembuluh darah yang membengkak pada alat kelamin lelaki boleh membawa kepada masalah kualiti sperma yang rendah. Penyebab yang lain adalah gangguan hormon, tekanan perasaan, faktor alam sekitar, Masalah keturunan seperti kerosakan pada genetik. Terdapat jangkitan virus seperti selesema juga boleh membawa kepada kekurangan kualiti sperma, tetapi hal ini selalunya bersifat sementara. Analisis Sperma diperlukan untuk mengetahui punca masalah tersebut.



7.Gangguan kepada pengangkutan sperma.

Dalam 4% dari kes-kes ketaksuburan lelaki, air mani yang mencukupi dapat dihasilkan tetapi tidak dapat memasuki dalam badan seorang wanita melalui ejakulasi kerana salur duktus yang mengangkut air mani telah tersumbat. Situasi ini juga mempunyai kesamaan dengan salur tiub fallopio yang tersumbat. Kemungkinan hal ini terjadi disebabkan kesan melakukan pemandulan sebelum ini, tumbesaran salur duktus sperma yang terbantut atau terdapat parut tisu yang menyebabkan tersumbat, selalunya ia disebabkan oleh jangkitan kuman pada tempat pembiakan sebelum ini.




Untuk mengetahui apakah masalah yang kita hadapi, perkara pertama yang mesti kita lakukan apabila terpikirkan soalan 'Kenapa susah sangat nak mengandung??' adalah berjumpa dengan DR., bukan wanita sahaja malah si lelaki pun. Kadang-kadang kita tidak ego, tidak mahu berjumpa DR dan seringkali menyalahkan pasangan. Ingat, tindakan menyalahkan satu sama lain tidak akan mendatangkan hasil, malah akan lebih memburukkan keadaan. Dan apabila kita sudah mengetahui masalah tersebut, haruslah kita berusaha merawati nya samada menggunakan teknologi moden, perubatan kampung, pengamalan supplement serta pengambilan jamu-jamu



Ya, anda mengambil tindakan yang sangat bijak apabila memilih set kesuburan shaklee bagi mengatasi masalah anda, ingat yer, setiap masalah mempunyai jalan penyelesaian berbeza tetapi bagi anda yang ingin mendapatkan set kesuburan shaklee, bolehla mencuba beberapa produk seperti di bawah:





Insya'allah selepas mengamalkan set kesuburan seperti di atas, anda suami isteri tidak lagi bertanyakan soalan 'Kenapa susah sangat nak mengandung??'



       Hubungi saya dengan kadar segera bagi mendapatkan sebarang rundingan atau          konsultansi dan mengikut bajet cadangan anda. Untuk maklumat lanjut hubungi:

        NURHANIM MOHAMED NOOR
        SHAKLEE ID: 1076274
        NO. HANPHONE: 010-9333205
        FB:  Nur Hanim 
        FanPage: extraordinary supplement


      “Ingin mendapat 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee?             Hubungi saya juga!

      Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar       seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke group Eksklusif         di Facebook”

       NURHANIM MOHAMED NOOR
       SHAKLEE ID: 1076274
       NO. HANPHONE: 010-9333205
       FB:  Nur Hanim 
       FanPage: extraordinary supplement


       JADI AHLI SHAKLEE


       Jangan lupa untuk klik pada butang g+ tanda sokongan anda kepada kami.



No comments:

Post a Comment