Sakit Artritis Gout


Apakah Itu Gout?


Gout adalah penyakit artritis yang berpunca daripada tahap asid urik yang tinggi sekaligus menyebabkan inflamasi sendi akibat dari pengumpulan kristal urik asid di bahagian sendi dan thaap asid urik itu emnurun saat pesakit itu diserang gout. Hakikatnya, ramai pesakit yang mengalami tahap urik yang tinggi mengalami gout dan ada pesakit yang mengalami serangan gout secara bertubi-tubi akibat daripada tahap asid yang rendah. Rasa sakit akibat serangan gout biasanya akan reda selepas selepas beberapa jam, beberapa hari, beberapa minggu serta berbulan - bulan dengan atau tanpa pengambilan ubat-ubatan.


Antara tanda-tanda anda mengaalmi serangan gout adalah sakit teramat di bahagian sendi terutamanya ibu kaki, termasuklah buku lali, lutut, pergelangan tangan, jari dan siku. Kebengkakan sendis serta inflamasi (bahang dan merah) juga merupakan antara serangan gout. Selain itu, sebiji tophus (bintil, nodul disebabkab pengumpulan asid urik) akan wujud dan pesakit akan mengalami kedemaman. 


Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan artritis gout adalah faktor genetik, kegemukaan atau mengalami kenaikan berat badan secara mendadak terutamanya pada usia remaja, pengambilan alkohol dan juga faktor tekanan darah yang tinggi. Selain itu, terdapat juga beberapa risiko yang meningkatkan risiko penyakit artritis gout iaitu:

  • - Penyakit leukimia
  • - Lymphopa
  • - Penyakit yang berkaitan dengan haemoglobin
  • - Sesetengah ubat/dadah yang boelh meninggikan tahap urik asid


Terdapat juga beberapa faktor yang meningkatkan risiko penyakit artritis gout untuk orang yang berisiko iaitu penyahidratan, kecederaan ke atas sendi tersebut, demam, pemakanan yang melampau, peminuman alkohol yang berat serta pembedahan yang baru dilakukan. Disebabkan wujudnya faktor-faktro seperti di atas, maka langkah -langkah pencegahan sangatlah penting dalam menangani masalah artritis gout ini iaitu 
  • minum air yang mencukupi setiap hari
  • elakkan atau kurangkan pengambilan alkohol
  • mencapai berat badan yang ideal
  • kurangkan pengambilan makanan yang tinggi dengan zat purine
  • elakkan mengambil ubat-ubatan yang boleh merendahkan tahap asid urik

Terdapat beberapa jenis makanan yang mengandungi kandungan purine yang tinggi yang perlu dielakkan oleh pesakit artritis gout iaitu

  • Kekacang - kacang soya, kacang dhal, tempe, tauhu
  • Bijirin - oat, bijirin sarapan pagi, roti jagung
  • Sayuran - kobis, avocado, bayam, cendawan, asparagus


PERINGATAN 

    PESAKIT YANG MEMPUNYAI TAHAP URIC ASID YANG TINGGI TANPA  TANDA – TANDA GOUT TIDAK  SEMESTINYA MEMERLUKAN UBAT PENURUNAN TAHAP URIC ASID.

    PESAKIT DINASIHATKAN MENJAGA PEMAKANAN, AMALKAN GAYA HIDUP  SIHAT DAN CAPAI BERAT BADAN  YANG IDEAL 


    Shaklee merupakan produk yang dipercayai dalam menangani sebarang penyakit dan mampu menyediakan diet seimbang kepada pengguna. Tiga produk utama yang sesuai dengan penghidap artritis gout ialah Perfomance Drink, OmegaGuard dan Alfalfa




    Hubungi saya dengan kadar segera bagi mendapatkan sebarang rundingan atau konsultansi dan mengikut bajet cadangan anda. Untuk maklumat lanjut hubungi:

    NURHANIM MOHAMED NOOR
    SHAKLEE ID: 1076274
    NO. HANPHONE: 010-9333205
    FB:  Nur Hanim 


    “Ingin mendapat 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya juga!

    Hanya online sahaja, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke group Eksklusif di Facebook”

    NURHANIM MOHAMED NOOR
    SHAKLEE ID: 1076274
    NO. HANPHONE: 010-9333205
    FB:  Nur Hanim 




    Jangan lupa untuk klik pada butang g+ tanda sokongan anda kepada kami.



    No comments:

    Post a Comment